Dla kogo dieta bezglutenowa?

Gluten, czyli białko roślinne występujące w ziarnach niektórych zbóż, bywa powodem przykrych dolegliwości. Na temat glutenu krąży wiele mitów, a nierzetelne informacje są przyczyną zamieszania wokół diety bezglutenowej, na którą z niewiadomych powodów decydują się zupełnie zdrowe osoby.

Życie bez glutenu tylko z konieczności

żywność bezglutenowaUnikanie w diecie glutenu, tak jak unikanie wielu innych grup składników odżywczych, nie jest dobrym pomysłem, a nieumiejętnie zbilansowany jadłospis może być powodem groźnych dla zdrowia niedoborów. Każdy zdrowy organizm potrzebuje do normalnego funkcjonowania całej gamy składników dostarczanych dzięki urozmaiconej diecie. Dlatego też żywność bezglutenowa to doskonałe wyjście jedynie dla osób wymagających specjalnej diety. Żywność bezglutenowa to bardzo szeroka gama produktów przeznaczona dla osób chorych na celiakię, alergików i osób nadwrażliwych na gluten. Celiakia to najpoważniejsza nietolerancja pokarmowa, a jedynym sposobem jej leczenia jest zachowanie ścisłej diety wykluczającej gluten. Jest to choroba trzewna o podłożu genetycznym, polegająca na tym, że organizm traktuje gluten jak toksynę i zmusza system immunologiczny do reakcji obronnej. W wyniku długotrwałego wystawienia osoby chorej na gluten, kosmki jelitowe, odpowiedzialne za wchłanianie substancji odżywczych, ulegają zanikowi, co jest przyczyną poważnych dolegliwości. Mitem jest podejście, że niewielka ilość glutenu z pewnością nie zaszkodzi. Niestety dieta bezglutenowa dla osób chorych całkowicie wyklucza gluten z pożywienia, dlatego tak ważne jest czytanie etykiet produktów i świadome zakupy. Najbezpieczniej będzie kierować się symbolem przekreślonego kłosa, który oznacza brak zawartości glutenu w produkcie.

Dieta wykluczająca z pożywienia gluten nie jest dietą dla każdego. Nie jest to dieta odchudzająca czy oczyszczająca, ale sposób żywienia osoby chorej, której organizm nie toleruje glutenu. Co prawda istnieje mit mówiący, że na takiej diecie można stracić na wadze, jednak dzieje się tak zazwyczaj przez bardziej świadome podejście do żywienia i przywiązywanie większej wagi do tego, co znajduje się na talerzu.